Ak sa nedarí chudnúť príčinou môže byť metabolizmus

WArYr70fSLr4GmrC9sGcOA-ilustra-n-foto

Príde vám nespravodlivé, že niekto môže zjesť čokoľvek a nepriberie ani deko a vy si dáte kúsok čokolády a už vám skáču kilá nahor? Väčšinou za to nemôžu len gény, ako je laicky často prisudzované, ale váš metabolizmus. Kto má správne fungujúci metabolizmus, poradí si so všetkým, čo zje. Ak je však metabolizmus spomalený, hromadia sa nechcené kilogramy v tele a boj s nimi je potom obtiažny.

Definícia metabolizmu

Metabolizmus čiže látková výmena je súbor reakcií, ktoré sa odohrávajú v tele každého z nás, a vedú k tvorbe využiteľnej energie a látok potrebných pre činnosť organizmu. Jednoducho povedané predstavuje metabolizmus príjem a spracovanie živín a látkovú a energetickú výmenu v tele.

Bazálny metabolizmus pre životné funkcie

V súvislosti s chudnutím sa často stretnete s pojmom bazálny metabolizmus. Ten predstavuje hodnotu kalórií, ktoré telo spotrebuje na udržanie činnosti všetkých základných životných funkcií. Tento výdaj energie sa berie za predpokladu normálnej teploty a pri úplnom telesnom i duševnom pokoji, najlepšie v spánku.

Bazálny metabolizmus ovplyvňuje chudnutie

Bazálny metabolizmus predstavuje 55% až 75% celkového energetického výdaja vášho tela a má teda rozhodujúci vplyv na vaše chudnutie. Každá aktivita navyše, či už fyzická, alebo psychická (napríklad nervové vypätie) sa potom pripočítava k hodnote bazálneho metabolizmu.

Ako spočítať bazálny metabolizmus?

Ak chcete si aspoň približne spočítať váš bazálny metabolizmus, môže sa odhadnúť na základe niekoľkých vzorcov. Môžete ho buď spočítať megajoulov, kedy vašu hmotnosť v kilogramoch vynásobíte hodnotou 0,1.

Úplne prvej rovnice pre výpočet bazálneho metabolizmu v kalóriách potom bola uverejnená už v roku 1918 a výpočet sa líši podľa pohlavia. Vzorec pre výpočet je označovaný ako BMR, teda skratka anglického basal metabolic rate.

Výpočet bazálneho metabolizmu u žien

BMR = 655,0955 + (9,5634 × váha v kg) + (1,8496 × výška v cm) – (4,6756 × vek v rokoch) kcal / deň

Výpočet bazálneho metabolizmu u mužov

BMR = 66,473 + (13,7516 × váha v kg) + (5,0033 × výška v cm) – (6,755 × vek v rokoch) kcal / deň

Výpočty bazálneho metabolizmu sú však veľmi orientačné. Ak chcete poznať presnú hodnotu, musíte si ho nechať zmerať na odbornom pracovisku, kedy je bazálny metabolizmus meraný za veľmi prísnych podmienok. Meria sa v kľudovom stave, kedy je ale zároveň osoba bdelá, v teplotne neutrálnom prostredí a úplne na lačno, aby nepracovala zažívacie sústava.

Bazálny metabolizmus musí byť totiž určený len fungovaním životne dôležitých orgánov, ktorými sú srdce, mozog, pľúca, pečeň, obličky, pohlavné orgány, nervový systém, svaly a koža.


Pomalý metabolizmus = zlé chudnutie

Aj keď sa budete snažiť schudnúť akokoľvek, ak máte spomalený metabolizmus, môžete robiť čokoľvek a rovnako sa vám nebude dariť. Aby ste začali chudnúť, musí váš metabolizmus fungovať správne.

13790623_m


Prečo je metabolizmus zpomalený?

Rýchlosť bazálneho metabolizmu síce riadi hormón štítnej žľazy, ale je ovplyvnená aj radom ďalších faktorov. Veľmi negatívny dopad na neho majú najrôznejšie diéty, hladovky, zlá a nevyvážená strava. Čím viac sa budete snažiť schudnúť pomocou drastických diét, tým viac metabolizmus otupíte a spomalíte.
Rýchlosť metabolizmu je ovplyvnená aj množstvom svalovej hmoty a fyzickou aktivitou. Ak máte totiž svalnaté telo, potrebuje aj v pokoji k svojmu fungovaniu viac energie, ako tukové tkanivo, a tak je bazálny metabolizmus vyššia. S rýchlosťou metabolizmu súvisí aj poruchy štítnej žľazy či genetické dispozície a vplyv má tiež vek. Bohužiaľ platí, že s vyšším vekom sa bazálny metabolizmus spomaľuje, takže od určitého veku môžete mať väčšie problémy s chudnutím než doteraz.

Zrýchlenie metabolizmu? Jedzte!

Väčšina ľudí má stále ukotvené ako bernú mincu to, že ak chcú schudnúť, nesmú jesť. To je ale úplný nezmysel, ktorý naopak vedie k spomaleniu metabolizmu a následnému jo-jo efektu. Ak chcete schudnúť, musíte naopak vášmu telu dopriať pravidelnú a vyváženú stravu v priebehu celého dňa. Vaše telo nesmie začať hladovať, len pravidelná strava dokáže udržať metabolizmus v chode, a preto by ste mali jesť v intervale dvoch až troch hodín.

Eat_More_Better_Book_Cover

Raňajkujte

Mnoho ľudí hovorí, že raňajky sú zbytočnosť. Bez nich ale nenaštartujete vaše telo tak, ako by ste mali. Navyše, ak vynecháte raňajky a s chuťou sa pustíte až do obeda, spomalíte váš metabolizmus až o polovicu. Dôležité potom je, aby raňajky boli nutrične bohaté. Viac o raňajkách v tomto článku.

Cvičenie pre zrýchlenie metabolizmu

Na spomalený metabolizmus vám nikto nepredpíše žiadny liek okrem dostatočného pohybu a pravidelnej stravy. Svaly zrýchlia váš metabolizmus, pretože váži viac než tuk a spotrebujú tak viac energie. Pre naštartovanie účinného spaľovania by ste potom mali cvičiť aspoň trikrát týždenne po dobu 40 minút v aeróbnom pásme.

Prijímajte bielkoviny

Pri zostavovaní vášho jedálnička by ste do neho mali zaradiť potraviny bohaté na bielkoviny. Tie totiž telo spracováva pomalšie ako sacharidy a tuky, navyše bielkoviny pomáhajú uchovávať svalovú hmotu, ktorá je sama o sebe najlepším spaľovačom. Ideálne sú potom živočíšne bielkoviny, ktoré obsahujú komplexné zastúpenie aminokyselín (napríklad vaječný bielok alebo kuracie mäso).

Zrýchlite metabolizmus vodou

Skvelým prostriedkom k zrýchleniu metabolizmu je potom voda, a to zvnútra aj zvonku vášho tela. Pre naštartovanie metabolizmu je dobré dať si studenú sprchu. Telo sa potom potrebuje zahriať, a tak spotrebuje oveľa viac energie. Pohárom vody by ste mali začať každý váš deň a rovnako tak si pohár vody doprajte aj pred každým jedlom. Nielen, že potom zjete menej, ale vaše telo bude vďaka vode aj lepšie tráviť.

Vyberte správne potraviny

Na zrýchlenie vášho metabolizmu vám pomôže aj celá rada potravín. Do zásoby si tak môžete nakúpiť napríklad ovsené vločky, chudé mäso, jablká, mandle, zázvor, čili papričky, grapefruit, arašidové maslo, grécky jogurt, horkú čokoládu alebo zelený čaj.

our_story_3entrees

Cenná rada na záver

Ak máte problém s chudnutím, mali by ste sa na váš metabolizmus dôkladne zamerať a pomôcť mu správne ho naštartovať. Okrem vyššie uvedených rád a tipov nezabúdajte aj na dostatok spánku a odpočinku, do vášho jedálnička zaraďte dostatok ovocia a zeleniny a vynechajte alkohol.

Chodievajte na dlhé prechádzky svižnou chôdzou, jazdite na bicykli alebo si nájdite inú pohybovú aktivitu, ktorá vás bude baviť, a venujte sa jej aspoň trikrát týždenne. Len dostatok pohybu, pravidelná strava a dostatok odpočinku pomôžu zrýchliť váš metabolizmus a vy tak konečne vydáte na úspešnú cestu za vysnívanou postavou!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *