Ako sa motivovať pri chudnutí?

Screen Shot 2016-02-09 at 23.00.03
Rozhodnutím redukovať váhu ešte nemáte istotu, že sa vám to naozaj podarí. Čo je kľúčovým dielcom k zdarnému úspechu? Je to motivácia! Bez úsilia zhodiť prebytočné kilogramy postupom času slabne. Správna motivácia splní váš sen o štíhlejšiu postavu.

Položte si otázku, prečo vôbec chcete schudnúť. Veľmi závažné sú dôvody zdravotné, kedy ste nútení so svojou váhou zabojovať. Nie je to váš prípad? Potom si môžete gratulovať. Predchádzajte však zbytočným zdravotným komplikáciám spôsobeným nesprávnou životosprávou a predíďte obezite.

Aké druhy motivácie poznáme?

Vonkajšia motivácia

Vonkajšia motivácia je tá, ktorá prichádza z okolia, ktoré vás môže k niečomu prinútiť. Za vonkajšiu motiváciou stojí nátlak spoločnosti či partnera alebo hrozby lekárov. Táto motivácia je síce silná, ale je spojená so slovom “musieť”.

YouMust

Vonkajšia motivácia neprichádza z našej vôle, ale značí povinnosť, viac či menej nepríjemnú, zbaviť sa prebytočných kíl. Človek nerád niečo pociťuje ako povinnosť a vníma to ako nátlak, voči ktorému jeho myseľ reaguje odporom. Ideálny stav je taký, kedy zo slova “musím” prejdete na “chcem” alebo dokonca “túžim”.

Vnútorná motivácia

Motivácia založená na dostatočnom množstve vašich vlastných emócií bude silnejší a stálejšie. Ukážme si to na príklade: Ak vykonávate nejakú činnosť ako nutnosť, ku ktorej musíte zapojiť vôľu, aby ste prinútili sa ju vykonať, ste náchylnejší k nesplneniu cieľa. Ale ak niečo robiť chcete, vôľu k tomu nepotrebujete a vaše želanie sa s vaším úsilím zmení na realitu. Skúste si povedať pozitíva, ktoré vám prináša pohyb, chudnutie a zdravá strava, aby ste vnútornú motiváciu ešte viac podporili.

shutterstock_189715886

Ako a prečo sa motivovať?

Motivácia je jeden z najdôležitejších faktorov v celom procese chudnutia. Zahŕňa vytvorenie plánu a stanovenie cieľa a odmeny. Najprv si ujasnite, či vôbec chcete začať chudnúť a prečo chcete začať práve teraz.

Môže sa jednať o dôvod:

Zdravotný – preťažovanie kĺbov, cukrovka, atď…
Estetický – strach ukázať sa v plavkách, nemožnosť kúpiť si slušivé módne šaty
Spoločenský – hanblivosť pred známymi, ktorí vás poznali ako štíhleho / štíhlu
Citový – problém s nadväzovaním partnerských vzťahov
Kvôli vonkajšiemu tlaku – obezita vadí pri zamestnaní, nevhodné poznámky okolia na vašu postavu
Subjektívný – obezita vadí predovšetkým vám samotným, túžite po nižšej váhe, ktorú ste mali predtým

Ste ochotní zmeniť svoj doterajší životný štýl, s ktorým ste boli vcelku spokojní? Môže sa stať, že spoločenský tlak vás núti zredukovať váhu, bez toho aby ste si to sami priali. V tom prípade cesta k vášmu cieľu nemusí byť úspešná a trvalo efektívna.

Ak sú pre vás vyššie vymenované dôvody dostatočne motivujúce, pristúpte k ďalšiemu kroku. Napíšte si na papier všetky negatívne a pozitívne následky, ktoré vám zhodenie prebytočných kíl prinesie. Prevažujú pozitíva nad negatívami? Potom máte dostatočnú motiváciu a môžete smelo vykročiť k procesu chudnutia.

Dôležité je chudnutie správne načasovať. Nespájajte redukciu váhy napríklad s odvykaním od fajčenia, sústreďte sa iba na jedno z toho. Zmena životného štýlu je totiž podstatnou zmenou, ku ktorej potrebujete dostatok síl a energie.

A aké je vhodné načasovanie? Je to doba, kedy sa cítite relatívne v pohode a neprežívate akútnej stresy.

Prospecting-triggers_timing-is-everything

Stanovte si koľko chcete schudnúť

Už ste našli správnu motiváciu a znova stojíte pred ďalšou otázkou: Aký váhový úbytok (cieľ) očakávať? Najprv si stanovte svoj cieľ, ktorý musí byť reálny. Keďže odporúčaný váhový úbytok je 0,5 až 1 kg za týždeň, je reálny cieľ schudnúť za dobu troch mesiacov 6 až 8 kg. V opačnom prípade, ak cieľ nie je reálny a teda nesplniteľný, dočkáte sa akurát neúspechu, za ktorý sa budete cítiť vinní.

Stanovili ste si svoj cieľ na dobu jedného roka? Potom je potrebné rozdeliť ciele na čiastkové, aby sa nestalo, že začnete s chudnutím až v septembri, hoci je január. Ťažko by ste potom dosiahli na konci roka požadovanej váhy. Rozdeľte si cieľ na jasne stanovené etapy a plňte ho od samotného začiatku, kedy ste sa rozhodli pre redukciu váhy.

Odmeňte sa pre lepšiu motiváciu

Motiváciou pre vás môžu byť aj odmeny. Za splnenie čiastkových krokov si kúpte niečo na seba, lístky do divadla alebo si doprajte masáž. Za splnenie dlhodobého cieľa vyrazte na exotickú dovolenku alebo zrealizujte svoj veľký sen.

Prekonajte nevhodné stravovacie návyky

Ste zvyknutí celý život prijímať tučné a sladké potraviny, ktoré spôsobili vašu nadváhu? Povedzte svojim stravovacím návykom “STOP!”. Proces zmeny je síce dlhodobý a prebieha na niekoľkých úrovniach, ale vidina ciela – schudnutia – vás drží v úsilí.
Poznávacia úroveň – pozorujte a predvídajte dôsledky nezdravého stravovania, vhodnosť a škodlivosť potravín.
Racionálna úroveň – zdôvodnite si, prečo urobíte zmeny, aký z nich budete mať prospech a aká negatíva a pozitíva vám to prinesie.
Motivačná úroveň – vytvárajte si nové zvyklosti, zmeňte postoj k jedlu aj svojmu zdraviu a intenzívne vnímajte pocity spokojnosti.
Emočná úroveň – s tým, ako sa snažíte potlačiť nevhodné zvyklosti, súvisí nervozita, únava aj zmeny nálad. Druhá strana mince je radosť z podpory blízkych alebo kladného hodnotenia vašej osoby.
Konatívna úroveň – Jedná sa o najťažšiu úroveň, kedy sa musíte aktívne zapojiť do činností, ktoré ste nikdy pred tým nerobili, napr. začnete pravidelne cvičiť, čítať obaly potravín alebo budete vyhľadávať vhodné potraviny.

Veďte si tréningový denník

Pohybom podporíte zdravé chudnutie a nárast svalovej hmoty, ktorý prispieva k rýchlejšiemu metabolizmu. Kúpte si zošit a zapíšte si doň päť kladných a päť záporných dôvodov, prečo chudnete. Kladný motív môže byť vidina štíhlejší postavy a pozitívneho hodnotenia okolia. Záporný motív sú dôsledky obezity, napr. závažné ochorenie. Premyslite si, akému druhu pohybu sa chcete venovať a zapisujte si ako priebeh tréningového plánu, tak priebeh chudnutia. Nezabúdajte sa pravidelne premeriavať a tešte sa z každého úbytku tukov.

Podporujte sa navzájom

Nie je nič lepšie, ako keď sa s niekým podporujete v spoločnom úsilí. Dôležitá je aj podpora od rodiny a jej zapojenie do celého procesu, napríklad pravidelnými túrami alebo úpravou stravovacích zvyklostí. Nenašli ste v rodine oporu? Nájdite medzi spolupracovníkmi alebo priateľmi niekoho, kto chce tiež zredukovať svoju hmotnosť a podeľte sa s ním o svoje úspechy i prehrešky. Vedomie, že vám niekto dôveruje, rozumie a podporuje, obohatí vašu motiváciu o ďalší aspekt, prečo vydržať v novom režime.
Kto takého človeka nenájde, môže sa zapojiť do internetových diskusií a podeliť sa so svojimi skúsenosťami s ďalšími užívateľmi internetu, ktorí majú podobné ciele ako vy.

post_fec8240d41644265873617e75c7f5a3b_635137079988568000
Test: Ste dostatočné motivovaní aby sa vám podarilo schudnúť?
Ku každému bodu napíšte číslo od jednotky do päťky, podľa toho, aký je váš postoj k danej vete.
1 – úplne nedôležité
2 – mierne dôležité
3 – stredne dôležité
4 – veľmi dôležité
5 – neobyčajne dôležité
Zvýšený pohyb, ktorý budete musieť vykonávať, bude pre vás namáhavý.
Keby ste schudli, cítili by ste sa lepšie, boli by ste optimistickejší.
Keby ste sa snažili schudnúť, boli by ste menej výkonní v iných oblastiach.
Keby ste schudli, cítili by ste sa viac príťažliví, sexy.
Aby ste schudli, boli by ste nútení jesť menšie množstvo svojich obľúbených vysoko kalorických jedál.
Keby ste schudli, vážili by ste si viac sami seba.
Kvôli vášmu držania diéty by mohlo byť ťažšie plánovania jedál pre rodinu.
Keby ste schudli, bola by na vás rodina pyšná.
Keby ste sa snažili schudnúť, museli by ste viac kontrolovať svoj jedálniček.
Keby ste schudli, cítili by ste sa menej nesvoji.
Držanie diéty by vám vzalo potešenie z jedla.
Keby ste schudli, ľudia by si vás viac vážili.
Keby ste sa snažili schudnúť, museli by ste obmedziť niektoré svoje obľúbené činnosti.
Keby ste schudli, mohli by ste nosiť atraktívnejšie oblečenie.
Keby ste sa snažili schudnúť, museli by ste sa vyhýbať niektorým svojim obľúbeným miestam.
Keby ste schudli, zlepšilo by sa vaše zdravie.
Keby sa všetko vzalo do úvahy, mohlo by sa ukázať, že snaha schudnúť je drahá.
Keby ste schudli, cítili by ste sa energickejšie.
Keby ste držali diétu, museli by ste obmedziť svoje obľúbené “vyjedanie”.
Keby ste na sebe nosili menej kíl, boli by ste toho schopní viac vykonať.

Ako to vyhodnotiť?

results

Spočítajte body, ktoré ste získali v párnych otázkach a potom spočítajte body v nepárnych. Ak je prvý súčet vyšší ako druhý, nachádzate sa vo výbornej východiskovej pozícii pre chudnutie a nechýba vám dobrá motivácia. V opačnom prípade bude vhodné nájsť si niekoho, kto bude chudnúť s vami, prípadne inak zvýšiť svoju motiváciu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *